W poszukiwaniu sztucznej inteligencji
Cztery godziny – tylko (lub aż) tyle czasu – mieli uczestnicy na znalezienie skradzionej (porwanej) z Biblioteki Suskiej sztucznej inteligencji. Kradzież ta była wstępem do Terenowej Gry Miejskiej – „Śladami Czarnego Maćka”, która 25 czerwca 2016 odbyła się na terenie Suchej Beskidzkiej. Miałem przyjemność opracować scenariusz tejże Gry, a później – razem z Bronisławem Cieślakiem – poprowadzić ją – od samego początku, aż do wręczenia nagród.
Wszystko zaczęło się od niesamowitych eksplozji, które wstrząsnęły gmachem Biblioteki. Zamaskowani terroryści porwali robota i zniknęli, oddalając się w nieznanym kierunku. Na szczęście w porę pojawił się detektyw Malinowski (w jego rolę wcielił się Sławek Cieślak), przynosząc zgubiony przez porywaczy list. Po jego odczytaniu, przejechaliśmy do miejsca wydawania „licencji detektywa”, gdzie już po kilku chwilach pojawiły się pierwsze drużyny, przynosząc poprawnie rozwiązane zadanie wstępne. Otrzymali ekwipunek i wyruszyli w miasto – szukać porwanej inteligencji.
Uczestnicy Gry mieli do przebycia około 10 kilometrów i musieli wykonać szereg zadań logicznych, aby rozszyfrować hasło główne, wskazujące miejsce ukrycia robota. Poza tym – czekały na nich charakterystyczne postacie, dzięki którym otrzymywali dodatkowe wskazówki lub… dalszą porcję zadań. Była nauka języka japońskiego, kurs pierwszej pomocy, odpalanie motocykla, a nawet wizyta w… ciemnej komnacie lokalnego zamku.
Zwycięzcy potrzebowali około 150 minut, żeby rozwikłać całą zagadkę. Pozostałe drużyny dzielnie walczyły do samego końca. A było o co! Nagrodą za pierwsze miejsce był profesjonalny dron z kamerą HD. Druga ekipa otrzymała olbrzymi stół z piłkarzykami, a trzecie miejsce nagrodzono całodziennym voucherem do Energylandii. Była też nagroda pocieszenia – skradzionego (i odnalezionego) robota otrzymała najmłodsza (2,5 roku) uczestniczka Gry.
Głównym organizatorem Gry była Biblioteka Suska, a jej partnerami i współorganizatorami: Burmistrz Miasta Sucha Beskidzka oraz miejscowe organizacje pozarządowe – Stowarzyszenie Motołaje, Klub Seido Karate, Jednostka Strzelecka 3031, Harcerski Klub Miłośników Gier i Fantastyki „Twierdza”, Stowarzyszenie Inicjatywa Beskidzka i aktorzy grupy teatralnej ZAMęT. Wydarzenie było częścią Dni Ziemi Suskiej 2016 i odbywającego się w ramach święta miasta „Suskiego Jarmarku Kulturalnego”. Patronat Medialny nad imprezą objęła małopolska „Kronika Beskidzka”.
Jak można podsumować tę Grę?
Świetna zabawa! Rewelacyjna atmosfera! Niezapomniane emocje!
Serdecznie dziękuję dyrektorowi Biblioteki – panu Wojtkowi Gachowi oraz jego ekipie, a także wszystkim, którzy włączyli się w organizację i przeprowadzenie tej imprezy. Było upalnie (od pogody) i gorąco (od wrażeń).
Resztę znajdziecie na fotkach autorstwa Kasi Chwałek (Biblioteka Suska).